Almost unreal - Willem van Veldhuizen

Van 13 maart tot 2 juni 2019 presenteert Museum Jan van der Togt een overzichtstentoonstelling van de schilder Willem van Veldhuizen (1954).

Veertig jaar geleden raakte Willem van Veldhuizen gefascineerd door de bijna lege kamers die hij in musea vond. De harmonie, de zalen waar niets overbodigs is, de focus op kunst: ze houden hem nog steeds bezig. In zijn schilderijen hiervan vind je geen mensen maar stilte, en een overweldigende persoonlijke visie op ruimtelijkheid. Met de lichteffecten, de reflecties en de blikken naar buiten oogt het werk van Van Veldhuizen realistisch. Toch is het geen ongedifferentieerde weergave van de werkelijkheid. Het is "Almost unreal.

Design De tentoonstelling bevat ook verrassende kunst- en designobjecten van Iris van Herpen, Scholten & Baijings, Rive Roshan, Olivier van Herpt en Judith Roux. Net als Van Veldhuizen spelen ze met licht, kleur en ruimte, en met verschillende dimensies. In de museumzalen vervullen ze de rol die kunstwerken spelen in de schilderijen van Van Veldhuizen. Een multidisciplinair ensemble van schoonheid en rust.

Virtuele werkelijkheid

Uniek is de mogelijkheid om een schilderij van Van Veldhuizen van binnenuit te verkennen met behulp van een virtual reality bril. Je zet de bril op, stapt in het schilderij en loopt rond in een andere werkelijkheid, uitgelegd door Willem van Veldhuizen zelf. Een bijzonder educatief hulpmiddel voor jong en oud.

Sponsor

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Wealth Management Partners en Organism Studios. Activiteiten rondom Almost unreal- Willem van Veldhuizen zaterdag 25 mei: Virtual Reality workshopsIn verbinding met 24H Amstelveen Start: 13.30 uur Start: 15.00 uur Duur: ca. 45 min. In de huidige tentoonstelling Almost unreal- Willem van Veldhuizen is door Organism Studios een VR-ervaring ontwikkeld. Met een VR bril op stap je in een schilderij van Van Veldhuizen en waan je je in een andere werkelijkheid. De ontwikkelaars van deze unieke educatieve tool nemen de deelnemers aan de workshop mee naar het interactiegedeelte binnen VR. Op hun beurt kunnen bezoekers met behulp van virtuele bouwstenen constructies maken en verschillende interacties toevoegen. De rest van het publiek kan alles volgen wat er op hun beeldscherm te zien is. Inschrijven: info@jvdtogt.nl

1 februari

Anneke Schat