Bernardine de Neeve-prijs 2018

j_59661_03.jpg

Van 24 april tot 3 juni 2018 exposeerde het Jan van der Togt Museum een tentoonstelling van de drie genomineerde kunstenaars voor de Bernardine de Neeveprijs 2018. De drie kanshebbers waren Joost Bicker Caarten, Jan Doms en Arnout Visser. Ze werden door een deskundige jury genomineerd tijdens de presentatie van hun werk in de tentoonstellingsruimte van het Instituut voor Kunst en Ambacht (IKA) in Mechelen in 2017.

De Bernardine de Neeveprijs is ingesteld door de Vereniging van Vrienden van Modern Glas en is een eerbetoon aan de eerste hoofdconservator van de kunstnijverheid in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, mevrouw Bernardine de Neeve (1915-1996). De prijs is in 1990 in het leven geroepen voor de artistieke ontwikkeling van glaskunstenaars uit Nederland en België en zal in 2018 worden toegekend aan een kunstenaar die een vernieuwende en verrassende kijk op glas heeft en deze op artistieke wijze promoot, waarbij glas als beeldmateriaal een essentieel onderdeel van het gehele oeuvre vormt. Belangrijke criteria voor de jury waren de diversiteit in uitingen en technieken in glas.

De jury zei het volgende over de genomineerden:

Joost Bicker Caarten Verrassend door eenvoud en materiaalcombinaties. Borden in de ruimte die de spanning tussen vorm en materiaal optimaal tot hun recht laten komen. Glas wordt gebruikt als materiaal voor beeldhouwers, waardoor het een eigen logica krijgt. Personages in de ruimte, licht als een veertje en goed gepresenteerd. "

Jan Doms (winnaar) Een fascinerende combinatie van glas en geluid. Een arsenaal aan middelen wordt gebruikt om ruimtevullende installaties te maken die niet kunnen ontbreken om ze spannend te maken. Hoewel de jury niet helemaal overtuigd was van de visuele kwaliteit van dit werk, was ze wel gecharmeerd van de "andere manier van omgaan met" het glasmateriaal. Een feit dat de oproep beantwoordde. "

Arnout Visser "Origineel, speels, authentiek. Vanuit een zeer basale benadering komt Visser met overtuigende functionele objecten. Niet dogmatisch maar intuïtief en meestal zonder plan. Hij verdiept zich in iets en maakt zijn ontwerpen ter plekke met lokale ambachtslieden. Het werk zorgt voor een zonnige glimlach.

2 februari

Archief: Walasse Ting 丁雄泉