Lita Cabellut - Een kroniek van het oneindige

lita.jpg

Wegens groot succes is de tentoonstelling van de Spaanse kunstenares Lita Cabellut in Museum Jan van der Togt uitgebreid. De monumentale werken van Cabellut blijven tot 3 maart 2019 in het museum te zien. Lita Cabellut - Een kroniek van het oneindige heeft tot nu toe al 10.000 bezoekers getrokken. Mede door deze drukbezochte tentoonstelling is het Jan van der Togt Museum er trots op dat in 2018 het bezoekersrecord van het jaar daarvoor is geëvenaard.

In de loop der jaren heeft Lita Cabellut een unieke techniek ontwikkeld waarbij zij grote portretten schildert en traditionele frescotechnieken combineert met het gebruik van olieverf. Door vervolgens de verflaag van deze indrukwekkende werken te breken, ontstaat een nieuw beeld door de combinatie van toeval en kracht. Hiermee wil Cabellut loslaten wat we kunnen herkennen en beheersen. "Alsof je de tijd met je eigen handen kunt breken." Het resulterende beeld is vrijelijk gecreëerd en heeft een nieuwe essentie gekregen.

Lita Cabellut werd geboren in 1961 in Huesca (Sariñena), waar ze op straat leefde tot ze op 12-jarige leeftijd door een vooraanstaande familie werd geadopteerd. Ze werd meegenomen naar musea zoals het Prado in Madrid waar ze in contact kwam met de oude meesters. De jonge Cabellut werd geïnspireerd door schilderijen van Velázquez, Goya en Frans Hals en de vele fresco's in haar woonplaats. Na haar opleiding had Cabellut haar eerste tentoonstelling in het gemeentehuis van Masnou, Barçelona. Twee jaar later - op 19-jarige leeftijd - verliet ze Spanje om te studeren aan de Gerrit Rietveld Academie in Nederland, waar ze nog steeds woont en werkt.

Het werk van Cabellut wordt over de hele wereld tentoongesteld. Eerder had ze al museale tentoonstellingen in Seoul, Seattle, Mumbai, Delhi, Tokio, Berlijn en in het Noord-Brabantse Museum in Den Bosch.

Publicatie: Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus.

Sponsor De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Vrienden van Museum Jan van der Togt en met dank aan Volvo Bangarage Amstelveen. Foto: Lita Cabellut Secret achter de sluier2012, mixed media op doek Privécollectie

24 augustus

George Henri Lantman