Delicious Paintings - Tjalf Sparnaay

Delicious Paintings tentoonstelling

De tentoonstelling van Tjalf Sparnaay's 'Delicious Paintings' is verlengd tot 1 maart 2020. De internationaal erkende kunstenaar verwondert het publiek met zijn hyperrealistische schilderijen van extreem uitvergrote voedingsmiddelen zoals een gebakken ei of een knapperig broodje salade. De schilderijen verdoven en verbazen de toeschouwer door hun extreme precisie en vakmanschap. Sparnaay toont ook nieuwe foto's die - na in 2017 in de Bernarducci Meisel Gallery in New York te zijn tentoongesteld - nu voor het eerst in Nederland te zien zijn. De tentoonstelling biedt een breed overzicht van Tjalf Sparnaay's verrassende oeuvre, dat zich kenmerkt door zijn originele manier van kijken naar alledaagse dingen.

Over Tjalf Sparnaay

Sparnaay (Haarlem, 1954) onderscheidt zich door de extreme uitvergroting van de werkelijkheid en het met fotografische precisie overbrengen van een beeld op doek. Hij kiest ervoor om in zijn schilderijen slechts een klein deel van een veel grootser concept te laten zien. Zo biedt hij een nieuw perspectief op het dagelijks leven en op de betekenis van schoonheid. De werken van Tjalf Sparnaay bouwen voort op de Nederlandse traditie van zorgvuldig en realistisch geschilderde levensmiddelen uit de Gouden Eeuw. Zijn heldere kleurgebruik en oog voor detail en verfijning doet denken aan Vermeer, terwijl het gebruik van licht in zijn schilderijen verwijst naar de wisselwerking tussen licht en schaduw in de werken van Rembrandt. Delicious Paintingsin Museum JANbrengt al deze schilderijen samen. Er is een tentoonstellingscatalogus uitgegeven door Waanders.

Nieuw werk dat nog niet eerder is getoond: Stedelijke fotografie

Naast zijn schilderkunst werkt Sparnaay aan een fotografisch oeuvre dat voor het eerst in deze tentoonstelling te zien is. Er zijn prachtige fotoseries ontstaan die net als zijn schilderijen de grenzen tussen schilderkunst en fotografie aftasten. Een voorbeeld is de serie Graffitical Archeology, met zorgvuldig uitgesneden close-ups van de Berlijnse Muur, die doet denken aan abstracte schilderkunst met een diepere historische gelaagdheid. Sparnaay: "In de loop der jaren was ik er getuige van dat een ontzettend somber stuk beton werd gespoten door misschien wel duizend kunstenaars. Het werd omgevormd tot een van de meest kleurrijke en bevrijde plekken ter wereld. Door dit proces te fotograferen kon ik een nieuw kunstwerk maken en aan de wereld laten zien. De zogenaamde Urban Jungle foto's laten de context zien waarin de Urban Photography serie tot stand is gekomen. Sparnaay fotografeert ruwe plekken waar hij tussen verlaten gebouwen en verroeste industriƫle architectuur schilderachtige pareltjes vindt. De belichting en het spel van licht en donker in het beeld creƫren een effect dat ook in Sparnaay's schilderijen te herkennen is.

In het Nederlandse televisieprogramma 'Nu te Zien! (Nu tentoongesteld), Cathelijne Broers, directeur van de Hermitage Amsterdam en de Nieuwe Kerk, bezoekt de tentoonstelling Delicious Paintings- Tjalf Sparnaay.

Armando

Roy Lichtenstein - Pop Art in Print