Jan Snoeck & Oskar Lens

2913.jpg

Van 1 maart tot 9 april 2017 exposeerde Museum Jan van der Togt werk van Jan Snoeck en Oskar Lens, onder de naam "Twee Haagse kunstenaars".

Jan Snoeck studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij in 1949 afstudeerde. In 1953 werkte hij een jaar in de werkplaats van Ossip Zadkine in Parijs.

Jan Snoeck (1927) werkte aanvankelijk met de materialen steen, hout en brons. Later werkte hij vooral in keramiek. Hij gebruikt vrolijke, primaire kleuren en meestal zijn de onderwerpen zijn onderwerp. Het veelal monumentale werk van Snoeck is zowel in Nederland als in het buitenland te vinden. Deze tentoonstelling toont werken die Snoeck de afgelopen tien jaar heeft gemaakt.

Snoeck maakte onlangs collages die doen denken aan maskers. Hij noemde ze zelf "maskers en dromen." "Als ik in Frankrijk in de Provence ben, loop ik veel en vind ik de mooiste dingen. Zo zijn mijn maskers ontstaan. "Naast deze maskers stelde Snoeck grote monumentale sculpturen tentoon die doen denken aan Egyptische blauwe beelden en een serie glassculpturen die hij met glasblazers maakte in Murano, Italië.

Werk van Snoeck bevindt zich in de collecties van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Gemeentemuseum Den Haag, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Frans Hals Museum in Haarlem en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.

Oskar Lens is geboren in Hilversummer en opgegroeid in het Gooi. Na zijn opleiding aan het "Nieuwe Lyceum" heeft hij zijn rechtenstudie in Utrecht afgerond. Daarna werkte hij als advocaat bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Al in die tijd dacht hij na over schilderen, eerst als hobby, daarna serieus als beroep.

Op advies van schilders als Jaap Nanninga, Theo Bitter en enkele anderen bezocht Lens (1930) 's avonds de Vrije Academie. Op 33-jarige leeftijd besloot hij zijn baan op te zeggen om zich volledig aan de schilderkunst te wijden. Aanvankelijk schilderde hij abstract met inkt en schilderde hij ook op papier en weinig kleur.

Als onderwerp koos hij mensen, meestal vrouwen, in bizarre situaties zoals modeshows, in musea, koken in de keuken of het kijken naar een of ander spektakel. Bekend van Lens is het portret van actrice Ida Wasserman (1901 - 1977) in haar laatste hoofdrol, een slotscène in het stuk "All Over" van Edward Albee. Recensent Peter Berger schreef: "Als men het prachtige portret dat Lens van mevrouw Wasserman heeft geschilderd neemt, dan is dat in alle opzichten een portret. Het lijkt erop dat het nauwkeurig en verfijnd is. "Voor de tentoonstelling verscheen een apart boek van beide kunstenaars.

17 januari

Jonge Chinese kunstenaars