Klaas Gubbels 85 jaar - de keuze van de kunstenaar

klaas.jpg

Ter gelegenheid van de vijfentachtigste verjaardag van Klaas Gubbels (1934) toont Museum Jan van der Togt in Amstelveen van 21 mei tot 25 augustus 2019 een selectie van schilderijen die in nauwe samenwerking met de kunstenaar zijn gemaakt. Er worden zo'n 25 werken tentoongesteld die veel betekenen voor de kunstenaar en die hij zijn leven lang niet heeft willen opgeven. Zijn schilderijen zijn uit verschillende periodes van zijn leven te zien; van het oude onderzoekswerk tot het bekende kruikje en het nieuwe werk. Deze tentoonstelling is onderdeel van ARTZUID Annex Amstelveen.

De Rotterdamse kunstenaar gebruikt alledaagse voorwerpen als motief voor zijn schilderijen en sculpturen. Hij staat bekend om zijn schilderijen van koffiepotten, tafels en stoelen. In zijn schilderijen is de koffiepot - meestal zelf een ketel genoemd - als het ware een personage. Hij zit op een stoel aan een tafel of ontmoet andere felgekleurde ketels in het platte vlak. Gubbels wil het monotone uitbuiten en legt de nadruk op de essentie door alles wat overbodig is weg te laten. "Je kunt een mooi schilderij maken... dat kan. Maar een schilderij dat iets zegt ... dat is wat ik wil, "zegt Gubbels.

ARTZUID Annex Amstelveen Museum Met deze tentoonstelling verbindt Jan van der Togt zich met ARTZUID Annex Amstelveen, als een verlengstuk van ARTZUID Amsterdam. In Amstelveen zullen de beelden van Klaas Gubbels op verschillende plaatsen in de buitenlucht te zien zijn. Het Jan van der Togt Museum is het startpunt van de route door Amstelveen naar Amsterdam.

Foto: Peter Cox, hoffelijkheid Livingstone Gallery

FINISSAGE WITH READING Op de slotdag van de tentoonstelling "Klaas Gubbels 85 jaar - De keuze van de kunstenaar" op zondag 25 augustus 2019 geeft Mirelle Nunes een lezing over het werk van Klaas Gubbels in Museum Jan van der Togt. Daarna neemt ze u mee naar buiten voor een wandeling rond de beelden van Klaas Gubbels op de Bovenkerkerkade, om de hoek van het museum.

Programma 10.00 - 10.30 uur: inloop met koffie/thee en iets lekkers 10.30 uur - 11.15 uur: Mirelle Nunes lezing over Klaas Gubbels 11.15 uur - 11.30 uur: pauze met drankjes 11.30 uur - 12.15 uur: wandeling langs de Klaas Gubbels Bovenkerkerkade (optioneel) )

Onder de aanwezigen wordt een exemplaar van het onlangs verschenen boek "Klaas Gubbels - Tafels, Tafels, Tische, Tavoli" verloot door Klaas Gubbels. Kaarten voor de lezing kosten € 10,-. Dit is inclusief een kopje koffie of thee bij aankomst, een pauze voor een drankje en een bezoek aan de tentoonstellingen van Klaas Gubbels en Ayako Rokkaku. U kunt zich inschrijven via rsvp@jvdtogt.nl of telefonisch op (020) 641 57 54.

Bed-In for Peace met John Lennon & Yoko Ono - Foto's van Nico Koster

Spelen met kleuren, kleine ontdekkingen - Ayako Rokkaku