Terug naar overzicht

Museumatelier van Jan


  • Museum JAN 50 Dorpsstraat Amstelveen, NH, 1182 JE Nederland (kaart)

Videostudio Gerrit Scheurs, Foto door Eddy Wenting

Kijk mee over de schouder van de kunstenaar – online of op anderhalve meter – en aanschouw de totstandkoming van de nieuwe werken van Verschoor. Welke werkprocessen zitten erachter zijn (bronzen) beelden? Hoe verfijnt hij zijn gipsen mallen tot perfectie? In Museum JAN krijgt het publiek een unieke inkijk in de uitvoering en het resultaat van de kunstenaar.  

De kunstenaar aan het werk

Verschoor is gefascineerd door verschillende materialen: hij experimenteert voortdurend met de eigenschappen en de mogelijkheden van brons, koper en marmer, maar ook ijzerdraad, hout, aluminium en kunststof. Zo vindt de kunstenaar zichzelf steeds opnieuw uit. In zijn vrije werk richt hij zich op volledige abstractie. Perfecte afwerking staat bij hem centraal; zijn beelden zijn gladgepolijst en vloeiend van vorm en van alle kanten te bekijken.  

Jan Verschoor

Jan Verschoor (1943) volgde een opleiding aan de Gooische Academie in Laren en de Rijksacademie in Amsterdam. Daar onderwezen onder anderen de beeldhouwers Piet Esser en Cor Hund hem in de figuratieve, realistische traditie. Technische vaardigheden leerde hij daarna in de ateliers van verschillende kunstenaars. Wat er komt kijken bij het productieproces van bronzen beelden leerde hij bij Mari Andriessen en Charlotte van Pallandt. Gaandeweg ging hij ook werken in polyester, een relatief nieuw materiaal dat hij vooral verwerkte in opdrachten voor televisie- en theaterproducties.

Jan en Jan 

De kennismaking met Jan van der Togt in 1977 had grote gevolgen voor Jan Verschoor: de rest van zijn leven stond in het teken van diens collectie, de oprichting van het Museum Jan van der Togt – nu Museum JAN –, waarvan hij vervolgens 25 jaar lang directeur was. Verschoor is nog steeds vergroeid met het museum: zijn woonkamer maakt er zelfs letterlijk deel van uit en zijn atelier zit in het oude schooltje ernaast, dat van januari tot en met maart 2022 gerenoveerd wordt. Vanuit zijn ‘museumhuis’ bemoeit hij zich gelukkig nog regelmatig met de opstelling: esthetisch tentoonstellen kan hij als geen ander.

Ook deze ‘installatie’ van zijn werk (in wording) is een uitgebalanceerd geheel en een lust voor het oog.

 

Vorige
Vorige
5 november

Sam Drukker - Onderweg

Volgende
Volgende
18 maart

Floris Hovers - De kunst van het spelen