Dit najaar opent in Museum JAN in Amstelveen de eerste museale solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Roos Holleman: een groot aantal nieuwe, monumentale pasteltekeningen naast bestaand werk. Holleman is gefascineerd door de verstrengelde relatie tussen mens en natuur: hoe wij de natuur vormgeven en hoe de natuur ons vormt. Haar tekeningen laten een omgeving zien die geen decor is maar eerder een spiegel: vergankelijk en teder.
Dode dingen
Al tijdens haar studie aan de kunstacademie St. Joost in Breda verzamelde Holleman (Tilburg, 1989) dode dingen. Om het leven te begrijpen heb je de dood nodig'. Vogels die in de oude klokkentoren van het St. Joost-klooster vlogen, schedels en botten: ze nam ze mee naar huis en moest ze tekenen. 'Vormen uit de natuur fascineren me mateloos, maar onze kijk op die natuur fascineert me nog meer: hoe we kijken, ordenen, isoleren, verlangen en zelfs uitwissen.'
Natuurlijke cosmetica
Holleman heeft een serie tekeningen van motten en nachtvlinders gemaakt, getiteld Cosmetics. Deze beestjes zijn vaak onopvallend en 's nachts actief. Opgevouwen dienen hun vleugels als camouflage op bladeren of hout, maar als ze worden opengevouwen komen de mooiste kleuren tevoorschijn: zachtroze, lila, paars. De vorm doet denken aan een mond met roze geverfde lippen.
Andere ogen
In haar nieuwe werk speelt Holleman met een kenmerk van paradijsvogels dat onzichtbaar is voor het menselijk oog: hun fluorescerende veren. Het resultaat, in radioactief gekleurd pastelkrijt, is vervreemdend abstract. Holleman bestudeerde deze vogels in natuurhistorische musea, maar ook in de jungle van Papoea-Nieuw-Guinea.
Reuzentekeningen
Hollemans' favoriete medium is pastelkrijt op papier. Opvallend is het grote formaat waarin ze werkt: tekeningen die meestal 220 cm hoog of lang zijn. Voor Museum JAN heeft ze vier speciale werken gemaakt van 240 x 300 cm. Zo laat ze de kijker een echte ontmoeting (oog in oog) hebben met het onderwerp - ook al is het een nachtvlinder. Het grote formaat geeft de dieren ook iets menselijks, waardoor het personages worden die je op straat of op de catwalk zou kunnen tegenkomen.
Oogstrelend
De sterke zoom op de veren van de nachtvlinders en vogelvleugels, gecombineerd met het poederige pastelkrijt, maakt Hollemans werk tactiel en opvallend: je wilt het aanraken. Hollemans indrukwekkende, zintuigprikkelende reuzentekeningen komen het best tot hun recht in de ruime zalen van Museum JAN.