5 mei Familieworkshop - Maak jouw vrijheidsschort

Historisch genootschap Wieringermeer, De Nationale feestrok, of Bevrijdingsrok, was een idee van Mies Boissevain - Van Lennep (1896 - 1965).

Samenwerking met Amstelveen Oranje - Jeugd en vrijheid

In 1945 werd de bevrijdingsrok het symbool van het bevrijdingsfeest na de Tweede Wereldoorlog: een patchwork-rok vol verhalen, herinneringen en levenslessen. Doe mee aan deze oude traditie en laat zien wat vrijheid betekent voor jou.

Mies Boissevain-Van Lennep bedacht tijdens deze bevrijdingsperiode een manier om de vrijheid te vieren en mensen bijeen te brengen. Gezamenlijk maakten vrouwen van overgebleven stoffen vrolijke patchwork-rokken als symbool voor eenheid. Tijdens het maakproces deelden ze hun verhalen.

Net als toen komen we in het JAN JUNIOR-atelier van Museum JAN in Amstelveen samen om verhalen te delen en een eigen vrijheidsschort te maken. Geen rok, maar een schort als verwijzing naar de modetentoonstelling van Lisa Konno - The Porcelain Body. Konno verwerkt het schort ook in haar kunst. We nodigen iedereen - jong en oud - uit om samen aan de slag te gaan. Zo staan we graag stil bij de betekenis van vrijheid, en bij de verhalen die ons dichter bij elkaar brengen.

Leuk voor alle leeftijden! Kinderen onder de 8 jaar nemen een volwassene mee.

Kinderschorten, gemaakt door Ons Tweede Thuis Amstelveen zijn aanwezig, maar wees vrij om je eigen schort en lapjes stof mee te nemen.  De schorten kunnen worden beplakt en met naald en draad worden bewerkt. We werken zonder naaimachines.

Lezing Tjalf Sparnaay - De kunst achter het megarealisme

Vrijheidslezing 5 mei