Ted Noten & co. - over waarde

Ted Noten viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum als sieraadontwerper/kunstenaar. Ter ere daarvan is in Museum JAN zijn werk te zien vanaf 4 oktober. Noten bevraagt de functie van het sieraad aan de hand van thema's als waarde, originaliteit en status. Deze thema's zijn eveneens terug te zien in zijn installaties en performances, maar ook bij opkomende en gevestigde collega-kunstenaars die te zien zijn in deze tentoonstelling.

Ted Noten (1956)

Noten volgde zijn opleiding tot sieraadontwerper aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht en aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Hij werd bekend door zijn tassen en sieraden, waarbij hij voorwerpen als pistolen, sieraden maar ook dode dieren zoals een kameleon, ingoot in blokken acrylaat (PMMA).

Ted Noten schopt in zijn creatieve zoektocht tegen schenen en heilige huisjes, maar met de nodige humor. De wereld is zijn atelier; inspiratie kan komen van verre reizen of toevallige ontmoetingen, zomaar op straat in Den Bosch. Nuchterheid en humor zijn kenmerkend voor Noten, maar tegelijkertijd is hij kritisch. In die bijzondere combinatie neemt hij zijn vakgebied en maatschappelijke thema's scherp onder de loep. De materialen die hij gebruikt (zoals kauwgom en acrylaat) zijn onconventioneel en verrassend. Befaamd is de tas van Noten met revolver gegoten in acrylaat, maar ook de broches die de koper zelf vanuit kaugum kon modelleren.

Ted Noten, Grandma's bag, 2009, particuliere collectie, foto Atelier Ted Noten en Ted Noten, Chastity Belt, 2012, collectie Museum Boijmans van Beuningen, foto Atelier Ted Noten

Recent werk

In Ted Noten & co. is ook Notens meest recente werk te zien: twaalf Incubators, een serie sieraden gewijd aan persoonlijkheden die hem inspireerden. In een sieraad geeft hij vorm aan wat deze persoon in hem opriep, bijvoorbeeld afschuw, bewondering of ontroering. Welke emoties Lady Gaga, Spock uit Star Trek of de eerste vrouwelijke metselaar bij Noten opriepen, is zien in Museum JAN.

Wanna swap your ring? (Dit kunstwerk is voltooid, de ringen kunnen niet langer worden geruild)

Ted Noten en Museum JAN nodigen bezoekers uit om deel te worden van het kunstwerk Wanna Swap Your Ring? Ruil jouw ring om voor een 3D-geprinte Miss Piggy-ring van Noten. Deze installatie is al in verschillende andere steden te zien geweest en het resultaat was overal anders. De ingeleverde ringen worden onderdeel van het grote project The Ring Defines a City / The Ring Defines a Culture. Welke waarde geeft Amstelveen aan de ring?

& co.

Museum JAN stelde de tentoonstelling samen aan de hand van thema's waar Noten zich mee bezig houdt: originaliteit, waarde, materiaalkeuze en status. Daarin is hij niet uniek; ook andere kunstenaars en ontwerpers, of ze nu aan het begin van hun carrière staan of daar middenin zitten, ervaren dit. Daarom vergezellen zij Noten in de tentoonstelling.

Medewerkers aan de tentoonstelling Ted Noten & co. - over waarde zijn:

Maarten Bel, Merle Bergers, Elsemarijn Bruys, Koos Buster, Das Leben am Haverkamp, Yamuna Forzani, Corrina Goutos, Kalkidan Hoex, Bastienne Kramer, Tirzo Martha, Jelle Mastenbroek, Ted Noten, Joyce Overheul, Lex Pott, Saar Scheerlings, Joana Schneider, Anton Shebetko, Sebastiaan Straatsma, Sanne Terweij, Studio Lernert & Sander, Georgina Treviño, Mart Veldhuis, Sander Wassink.

Glas uit de Oude Horn - Bernard Heesen, Nienke Sikkema, Josja Schepman

20 oktober